Saturday, March 7, 2015

Langkah Pertama ke Alam Dasar Laut

Menyelam ke dasar laut adalah nikmat yang dikurniakan oleh Allah untuk kita menghayati kekuasaanNya. Sebelum kita mampu merungkai keindahan dasar laut yang berbagai-bagai bentuk muka bumi serta kehidupannya, kita perlukan sedikit persediaan.

Kemahiran Asas

1. Menghadapi Phobia berada dalam air. Ketakutan ini adalah normal dan bagi mengatasi ketakutan ini, kadangkala ia mengambil masa yang agak lama. Namun ia bukan lah mustahil untuk menghilangkan rasa takut ini. Dengan azam dan latihan berterusan, kita mampu menghadapinya.

Cara terbaik untuk menghadapi phobia ini adalah dengan memdapatkan khidmat jurulatih dan memberanikan diri untuk masuk ke dalam air. Cuba rendamkan diri anda dalam air kolam yang cetak. Pastikan ada orang yang anda yakin untuk menolong anda disisi. Cuba seberapa banyak kali sehingga anda rasa yakin anda mampu melakukannya sendirian. Kemahiran berenang adalah minimal untuk aktiviti ini. Anda mungkin boleh belajar berenang dengan baik selepas aktiviti ini.








 

Jika anda mampu melakukan seperti gambar di atas, anda memang sudah bersedia.

2. Kemahiran berenang juga perlu bagi aktiviti menyelam namum sekadar kemahiran asas iaitu mampu mengapungkan diri dan berenang gaya bebas sejauh 200 meter. Tidak perlu risau jika anda tidak mampu berenang sejauh itu kerana selalunya aktiviti ini tidak memerlukan anda berenang cuma sekadar kayuhan ke tempat keluar dari kawasan menyelam contohnya naik ke atas bot. Tapi dalam keadaan sulit, berenang amat diperlukan untuk mengelakkan bahaya atau dalam acara menyelamat.

Jika anda sudah ada 2 perkara asas ini, anda sebenarnya sudah bersedia untuk membuat aktiviti menyelam. Saya akan menceritakan lebih lanjut disegmen yang lain. Sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment